Biznes. Niezależnie od tego, z której strony na niego spojrzeć, ostatecznie zawsze chodzi o to, by znaleźć klienta, który zapłaci za Twoje produkty lub usługi. Może to brzmieć brutalnie, odbierając nieco magii i pozornie kłócąc się z ideą pracy z pasją, o której często mówię, ale taka jest rzeczywistość. Na końcu zawsze chodzi o to, że musisz w biznesie opłacić rachunki i ponieść koszty – nie ma od tego ucieczki.
Jeśli Twój biznes nie przynosi jeszcze takich dochodów, jakich sobie życzysz (albo po prostu chcesz je zwiększyć), warto poszukać nowych klientów, którzy mogą:
– wypełnić Twój kalendarz nowymi zleceniami,
– lub zaoferować wyższe stawki za Twoje produkty/usługi.
Ale gdzie ich szukać? W trudnych momentach łatwo zapomnieć o miejscach, gdzie potencjalni klienci już czekają na Twoją ofertę. Dlatego, by oszczędzić Ci stresu i pobudzić kreatywność, przygotowałam (wraz z Czytelnikami bloga!) gotową listę miejsc, w których możesz znaleźć nowych klientów.
Gdzie szukać klientów? 24 miejsca, w których znajdziesz swoich (również pierwszych!) klientów
Newsletter
Jeśli posiadasz listę mailingową, czas ją wykorzystać. A jeśli jeszcze jej nie masz, to najwyższa pora zacząć budować! Zamiast skupiać się wyłącznie na zbieraniu polubień na social mediach, rozważ przesunięcie wysiłków na e-mail marketing. Pomyśl o tym: masz 1000 obserwujących na Instagramie, ale Twoje posty docierają tylko do niewielkiej części z nich. Oznacza to, że spora część Twoich potencjalnych klientów nie widzi Twoich treści, mimo że są nimi zainteresowani!
Alternatywnie, gdy zbierasz adresy e-mail od swoich potencjalnych klientów, masz pełną kontrolę nad tym, kiedy i jakie informacje do nich docierają. Co więcej, osoby, które dobrowolnie zapisują się na Twoją listę, są już wstępnie zainteresowane Twoją ofertą. Aby ich zachęcić, możesz zaoferować coś wartościowego w zamian – na przykład artykuł w formie PDF, ekskluzywny tutorial wideo, czy instrukcję „krok po kroku”. W ten sposób budujesz bazę 1000 potencjalnych klientów, do których możesz regularnie wysyłać wiadomości.
W sieci znajdziesz mnóstwo materiałów o tym, jak tworzyć skuteczny newsletter, który nie tylko zostanie otwarty, ale na który Twoi odbiorcy będą czekać z niecierpliwością. Dzięki dobrze prowadzonemu newsletterowi możesz nie tylko zwiększyć sprzedaż, ale również zbudować lojalną społeczność wokół swojej marki.
Olga, jedna z moich czytelniczek, podzieliła się swoim doświadczeniem:
Zapisałam się na kurs online zaoferowany mi poprzez newsletter, po niższej cenie dla subskrybentów (cena sporo niższa, zamiast 250 euro tylko 50, ale teraz ten kurs naprawdę kosztuje 250!). Mam: tańszy kurs dobrej jakości, satysfakcję, wdzięczność za taką ofertę, większe przywiązanie do strony (naprawdę jestem teraz jej fanką).
Znajomi
To jeden z moich ulubionych sposobów na zdobywanie klientów! Nie warto krępować się przed zaprezentowaniem swojej oferty znajomym. Oczywiście, nie chodzi o to, by oczekiwać od nich zakupów, ale raczej by powiedzieć: „Hej, mam nową, ciekawą ofertę. Robię to dobrze. Jeśli kiedykolwiek będziecie potrzebowali czegoś w tym zakresie, pamiętajcie, że jestem do Waszej dyspozycji”.
Znajomi mogą również pełnić rolę testerów. Zanim wprowadzisz swój produkt lub usługę na rynek, daj kilka egzemplarzy wybranym znajomym za darmo, w zamian za szczere opinie i rekomendacje. To świetny sposób, aby uzyskać wartościowy feedback i jednocześnie zbudować pierwszą grupę ambasadorów marki.
Strona internetowa
Stworzenie strony internetowej to kluczowy krok, który pomoże Twoim klientom znaleźć Cię w sieci! Jeśli prowadzisz działalność offline, możesz zastanawiać się: po co mi strona internetowa? Odpowiedź jest prosta: chociażby po to, by złapać klienta z Google – kogoś, kto wpisze w wyszukiwarkę, że szuka usług takich jak Twoje i… znajdzie Cię tam.
Strona internetowa to także doskonałe miejsce, aby umieścić mapkę dojazdu, cennik, ofertę specjalną, formularz zapisu do newslettera, rekomendacje i wiele innych przydatnych informacji. Dzięki temu Twoi potencjalni klienci mogą łatwo znaleźć to, czego potrzebują, i skontaktować się z Tobą.
Biorąc pod uwagę, jak prosto można obecnie stworzyć stronę internetową i jak wiele korzyści płynie z samej obecności w Internecie, warto zainwestować czas w jej stworzenie. To prosty, a jednocześnie skuteczny sposób na zwiększenie widoczności i przyciągnięcie nowych klientów.
Współpraca z twórcami internetowymi
Warto rozważyć współpracę z twórcami internetowymi, ponieważ mogą oni pomóc dotrzeć do nowych, zaangażowanych odbiorców, którzy mogą stać się Twoimi klientami.
Twórcy internetowy np. na Instagramie, YouTube, blogerzy i inni posiadają lojalne społeczności, które ufają ich rekomendacjom. Dzięki ich autorytetowi i zasięgom, Twoja oferta może zyskać większą widoczność i wiarygodność w oczach potencjalnych klientów. To świetny sposób na dotarcie do nowych osób, które mogą jeszcze nie znać Twojej marki, ale dzięki rekomendacji zaufanej osoby będą bardziej skłonne zainteresować się Twoją ofertą!
Tradycyjna reklama nadal pomaga szukać klientów
Banery, ulotki, reklamy w radiu czy telewizji – tradycyjne formy reklamy wciąż mogą być skuteczne, zwłaszcza jeśli Twoi idealni klienci są offline i przywiązani do tradycyjnych nośników. W niektórych branżach lub dla określonych produktów, tradycyjne media mogą okazać się najlepszym sposobem dotarcia do odbiorców.
Przykład? Reklama lub ogłoszenia w gazetach. Choć wydaje się to banalne, to jednak łatwo w ten sposób dotrzeć do określonych grup klientów, na przykład osób starszych (reklama w lokalnym dzienniku) albo do czytelników magazynów specjalistycznych. Przemyśl, czy taka forma reklamy może być skuteczna w przypadku Twojej oferty.
Wystartuj z przytupem!
Z mojego doświadczenia wynika, że warto zrobić zamieszanie wokół każdego startu – nie tylko przy uruchamianiu całego biznesu, ale także przy wprowadzaniu nowych produktów.
Chwilowe zainteresowanie, wywołane przez dobrze zorganizowaną kampanię promującą start, może przyciągnąć klientów na dłuższy czas. Jeśli prowadzisz już działający biznes i nie wiesz, jak wykorzystać ten efekt, może to dobry moment, aby stworzyć nowy produkt lub odświeżyć istniejący? Taki ruch może przyciągnąć uwagę klientów i dać impuls do kolejnych działań marketingowych.
Rekomendacje od obecnych klientów
Polecenia i rekomendacje od zadowolonych klientów to jedna z najpotężniejszych form marketingu. Czy wspominałam już, że mój poprzedni biznes offline działał głównie dzięki klientom, którzy polecali nas swoim znajomym? Przez 4 lata nie wydałam na reklamę więcej niż 500 złotych, a mimo to miałam zajęty 100% swojego czasu pracy!
Ty też możesz osiągnąć podobny sukces. Wystarczy, że:
- zadbasz o doskonałą jakość swoich produktów,
- zapewnisz świetną obsługę klienta,
- zmotywujesz klientów do polecania Twojej firmy, na przykład oferując im bonusy za rekomendacje.
Na początek możesz zaoferować swoje usługi (lub próbki produktów) kilku znajomym za darmo i poprosić ich, aby polecili Cię innym, jeśli będą zadowoleni. Choć efekty mogą nie pojawić się od razu, takie podejście z czasem ma szansę zbudować solidną bazę lojalnych klientów, którzy trafią do Ciebie dzięki rekomendacjom.
Publikowanie gościnnych artykułów
…na blogach lub w magazynach internetowych i drukowanych to doskonały sposób na zwiększenie swojej widoczności i dotarcie do nowych klientów. Wspomniałam już o kontaktach z twórcami internetowymi, ale jak „wbić się” do prasy? Choć za każdym razem, gdy pojawiałam się w mediach, byłam zapraszana, mogę podzielić się kilkoma ogólnymi zasadami, które mogą Ci pomóc:
- Wyjdź z inicjatywą – Napisz maila z ofertą na ogólny adres redakcji, a potem zadzwoń, by potwierdzić, że został odebrany. Staraj się zdobyć imienny adres e-mail osoby odpowiedzialnej za dobór artykułów w danej redakcji. Pamiętaj: „jak nie oknem, to drzwiami”.
- Miej przygotowane portfolio – Zadbaj o to, by mieć kilka dobrze napisanych artykułów, które pokażą, że potrafisz pisać ciekawie i merytorycznie.
- Opracuj konkretne propozycje tematów – Twoja oferta powinna być konkretna i dobrze przemyślana. Jeśli możesz, dołącz konspekt proponowanych artykułów, aby redakcja wiedziała, czego się spodziewać.
- Kontaktuj się z wyprzedzeniem – W przypadku prasy drukowanej najlepiej zgłosić się co najmniej 3 miesiące przed planowaną publikacją. W przypadku mediów internetowych warto odezwać się wcześniej, przynajmniej miesiąc przed, choć tutaj terminy bywają bardziej elastyczne.
Dzięki tym działaniom zwiększysz swoje szanse na publikację i dotarcie do nowej grupy odbiorców.
Serwisy internetowe
Serwisy internetowe to miejsca, gdzie klienci sami szukają usług i produktów, więc Twoim zadaniem jest tylko przyciągnąć ich uwagę. Biorąc pod uwagę, że wiele ofert na tych platformach jest mocno przeciętnych (piszę to niestety z perspektywy osoby, która zleca tam zadania…), masz szansę wyróżnić się już dzięki kilku prostym krokom.
Często wystarczą dobre zdjęcia, poprawnie skonstruowana oferta i odrobina czegoś unikalnego, co zwróci uwagę potencjalnego klienta. Może to być zabawny element w opisie, profesjonalne zdjęcie profilowe, czy cokolwiek, co podkreśli Twoje atuty.
Reklama na Facebooku
Gdzie szukać klientów? Platformy Meta, czyli Facebook i Instagram, to doskonałe miejsca na dotarcie do szerokiej grupy odbiorców. Choć niektórzy narzekają na zmniejszanie zasięgów, inni potrafią skutecznie wykorzystać te platformy do generowania dochodów. Jestem zwolenniczką tego drugiego podejścia – uważam, że reklama na Facebooku i Instagramie może być bardzo efektywna, jeśli podejdzie się do niej strategicznie.
Warto jednak pamiętać, że skuteczna reklama w Meta bywa technicznie złożona i często wymaga specjalistycznej wiedzy. Na szczęście dostępnych jest wiele zasobów online, zarówno po polsku, jak i po angielsku, które mogą pomóc w nauce tego narzędzia. Co więcej, na rynku działa wiele osób, które oferują profesjonalne usługi ustawiania reklam na tych platformach.
Co istotne, łatwo jest monitorować, czy inwestycja w reklamy się opłaca, co czyni je relatywnie prostymi do oceny pod kątem zwrotu z inwestycji.
Cross-selling
Nawiąż współpracę z firmą, która również zastanawia się, gdzie szukać klientów, a jej oferta jest skierowana do podobnej grupy odbiorców, ale sprzedaje coś innego. Możecie „wymienić się klientami” i wzajemnie promować swoje produkty.
Jak to zrobić w praktyce? To zależy od rodzaju Waszej działalności, ale np. możecie dokładać do swoich zamówień kupony rabatowe drugiej firmy (lub przynajmniej ulotki!), oferować wzajemnie specjalne promocje w newsletterach, albo organizować wspólne akcje promocyjne dla Waszych klientów, zarówno nowych, jak i dotychczasowych (więcej o akcjach przeczytasz dalej!).
LinkedIn, Pinterest (i inne sieci społecznościowe!)
Choć trudno być aktywnym na wszystkich platformach, warto wybrać jedną sieć społecznościową i skupić się na budowaniu w niej atrakcyjnego profilu. LinkedIn czy Pinterest mogą być świetnymi miejscami na zdobycie nowych klientów, zwłaszcza jeśli Twoja oferta odpowiada specyfice danej platformy.
Skoncentruj tam swoje działania i konsekwentnie buduj obecność w wybranej sieci, a pierwsi klienci powinni pojawić się szybko!
Załóż bloga!
Blogi mogą wydawać Ci się passe, ale… halo! Właśnie czytasz jeden z nich! Z mojego doświadczenia wynika, że choć istnieją inne, czasem bardziej nowoczesne sposoby na znalezienie klientów, to blogi nadal mają się świetnie. Szczególnie jeśli chcesz wyróżnić się ekspertyzą w swojej branży.
Zamiast tworzyć bloga o sobie, pomyśl o blogu skoncentrowanym na Twoim biznesie. Oczywiście, blog osobisty również może przyciągnąć klientów, ale blog firmowy to fantastyczny sposób na nawiązanie relacji z osobami odwiedzającymi Twoją stronę internetową. Dodatkowo, dobrze napisane artykuły mogą znacząco poprawić pozycjonowanie Twojej strony w Google, co ułatwi potencjalnym klientom odnalezienie Twojej firmy.
Nie musisz publikować kilkunastu wpisów miesięcznie – wystarczy jeden artykuł tygodniowo, co jest zarówno wykonalne, jak i opłacalne. Regularne publikowanie wartościowych treści pomoże Ci zbudować autorytet w branży i przyciągnąć nowych klientów.
Wstąp do odpowiedniej organizacji…
…zrzeszającej specjalistów podobnych do Ciebie. To nie tylko buduje wiarygodność, ale także otwiera drzwi do cennych kontaktów. W takich organizacjach możesz spotkać przedsiębiorców, od których możesz się uczyć, a także oferować im wsparcie, gdy mają za dużo pracy. To również doskonałe miejsce do znalezienia wspólnika, z którym możesz rozwijać swoje projekty.
Wyślij listy
Jeśli Twój biznes działa lokalnie, spróbuj zamiast ulotek wysłać do okolicznych mieszkańców… listy!
Fora internetowe i grupy na Facebooku
…które odwiedzają Twoi klienci, mogą być świetnym miejscem do budowania swojej marki. Pamiętaj jednak, aby nie reklamować się zbyt nachalnie. Subtelna wzmianka w stopce lub w Twoim profilu często wystarczy, by zainteresować potencjalnych klientów. Oczywiście, jeśli ktoś aktywnie poszukuje wykonawcy, nie krępuj się, aby skomentować z linkiem do swojego portfolio czy strony internetowej. Kluczowe jest, aby być pomocnym i naturalnym, co z czasem przełoży się na zdobycie nowych klientów.
Spotkania networkingowe
Spotkania networkingowe to nic innego jak „sztuczne” poznawanie nowych znajomych, z założeniem, że mogą oni stać się Twoimi potencjalnymi klientami lub połączyć Cię z odpowiednimi osobami. I nie ma w tym nic złego – wszyscy uczestnicy są tam z podobnym nastawieniem. Co więcej, oni również zastanawiają się, gdzie szukać klientów, i prawdopodobnie mają na to swoje sprawdzone metody.
Choć początkowo byłam sceptycznie nastawiona do takich spotkań, kilka razy miałam okazję uczestniczyć w nich (m.in. jako prelegentka, opowiadając o blogowaniu w biznesie) i za każdym razem wychodziłam z wielkim wow! Informacji o takich wydarzeniach w swojej okolicy szukaj w sieci, pytaj znajomych, a jeśli nic nie znajdziesz… zorganizuj własne spotkanie tego typu!
Na początek… dawaj.
Gdy zastanawiasz się, gdzie szukać klientów, pamiętaj o jednej prostej zasadzie: żeby coś zyskać, najpierw trzeba coś dać. W kategoriach inwestycyjnych to jak najbardziej sensowne podejście. Jeśli nie zaoferujesz klientom czegoś wartościowego na start, trudno oczekiwać, że będą skłonni łatwo oddać Ci swoje ciężko zarobione pieniądze.
Dlatego nie wahaj się zaoferować darmowej lekcji pokazowej, bezpłatnego eBooka czy próbki Twojego produktu. Szanse na to, że przekonasz ich do siebie i zyskasz ich zaufanie, wzrosną dramatycznie!
Programy partnerskie (affiliate marketing)
Programy partnerskie, znane z angielskiego jako affiliate marketing, to niezwykle skuteczna strategia pozyskiwania nowych klientów poprzez współpracę z partnerami, którzy promują Twoje produkty lub usługi w zamian za prowizję. Ten model działa na zasadzie win-win: partnerzy zyskują finansowe wynagrodzenie za każdą sprzedaż lub konwersję wygenerowaną przez ich działania, a Ty zwiększasz zasięg swojej oferty bez konieczności bezpośredniego inwestowania w reklamę.
Bezpośredni kontakt z klientem
Bezpośredni kontakt z potencjalnym klientem może być bardzo skuteczną metodą pozyskiwania nowych osób zainteresowanych Twoją ofertą. Często wystarczy krótka rozmowa, która trafia w potrzeby klienta, aby przekonać go do skorzystania z Twoich usług. Przykład od jednej z czytelniczek, Olgi, doskonale to ilustruje:
Mnie złowili na usługi kosmetyczne etc (depilacja laserowa) w centrum handlowym, z pozycji wolnostojącego standu. Zwykle nie daję się na takie rzeczy złapać, bo to albo mi chcą wcisnąć karty kredytowe albo kosmetyki z Morza Martwego, ale miła dziewczyna, która zaoferowała mi ulotkę nie powiedziała czegoś sztampowego w stylu „Zapraszamy do promocji w naszym salonie” tylko konkretnie: Myślisz o depilacji laserowej? Ja akurat myślałam. I sobie to zrobiłam akurat u nich (też w promocji).
Zorganizuj otwarty event
Zorganizowanie otwartego eventu to świetny sposób na przyciągnięcie potencjalnych klientów i pokazanie próbki swojej oferty/umiejętności. Najlepiej, jeśli takie wydarzenie będzie darmowe – wówczas może przyciągnąć większą liczbę uczestników, a jeśli będzie wystarczająco atrakcyjne, istnieje szansa, że zainteresują się nim media, co przyniesie Ci darmową reklamę.
Przykłady? Proszę bardzo: (dla kancelarii) dzień darmowych porad prawnych dla początkujących przedsiębiorców, (dla klubów fitness) dzień otwarty w klubie, (dla biznesów internetowych) darmowy webinar lub szkolenie z gorącego tematu.
Tego typu wydarzenia nie tylko budują świadomość Twojej marki, ale również tworzą okazje do bezpośredniego kontaktu z klientami. Dają one bezcenną możliwość porozmawiania z klientami i zdobycia cennych informacji zwrotnych na temat Twojej oferty – dowiesz się, co warto ulepszyć, o co ją uzupełnić, czy jak rozwiać wątpliwości klientów.
Reklamy Google
Reklamy Google to potężne narzędzie do pozyskiwania klientów, które pozwala dotrzeć do osób aktywnie poszukujących produktów lub usług, które oferujesz. Dzięki precyzyjnemu targetowaniu możesz wyświetlać swoje reklamy użytkownikom, którzy wpisują konkretne zapytania w wyszukiwarce Google. To sprawia, że Twoja oferta trafia do osób, które są już zainteresowane danym tematem, co zwiększa szanse na konwersję.
Co więcej, Google Ads oferuje szeroką gamę formatów reklam, od tekstowych po banery graficzne, a także możliwość retargetingu, dzięki czemu możesz docierać do użytkowników, którzy wcześniej odwiedzili Twoją stronę, ale nie dokonali zakupu. Choć reklamy Google mogą wydawać się skomplikowane, istnieje wiele dostępnych zasobów, które pomogą Ci opanować to narzędzie i skutecznie zwiększyć liczbę swoich klientów.
Darmowe szkolenia on-line
Nie, nie chodzi o to, że masz uczestniczyć w szkoleniach sprzedażowych – chodzi o to, żebyś organizował/a własne! Na pierwszy rzut oka może się wydawać, że oferując darmowe szkolenia, nie zyskasz klientów, bo zaspokoisz ich potrzeby bezpłatnie. W rzeczywistości jednak takie szkolenia często rozbudzają apetyt na dalszą wiedzę lub uświadamiają, że samodzielne rozwiązanie problemu może być trudniejsze niż się wydawało. Ponadto, darmowe szkolenia budują zaufanie do Ciebie jako eksperta, co znacznie zwiększa szansę, że klienci wybiorą właśnie Ciebie do współpracy.
Jak zorganizować takie szkolenie? Najprościej zorganizować webinar za pomocą Zoom lub Google Meet, możesz również przygotować kurs mailowy przy użyciu autorespondera w programie do wysyłki newsletterów, albo stworzyć specjalną stronę internetową. Pomysłów jest mnóstwo – wybierz ten, który najlepiej pasuje do Twojej branży i odbiorców!
Zorganizuj akcję finansowania społecznościowego
Crowdfunding, czyli finansowanie społecznościowe, to świetny sposób nie tylko na pozyskanie funduszy na realizację nowych projektów, ale również na znalezienie potencjalnych klientów i zaangażowanie społeczności wokół Twojej marki.
Crowdfunding pozwala również na przetestowanie popytu na produkt lub usługę jeszcze przed ich wprowadzeniem na rynek. Platformy takie jak Kickstarter czy PolakPotrafi umożliwiają dotarcie do szerokiego grona odbiorców, którzy mogą być zainteresowani wsparciem Twojego projektu.
Załóż profil swojej firmy w Google
Profil Firmy w Google to niezwykle skuteczne narzędzie, które pozwala Twojemu biznesowi zaistnieć w wynikach wyszukiwania Google, nawet jeśli SEO nie jest Twoją mocną stroną.
Dzięki temu narzędziu możesz łatwo i szybko zwiększyć widoczność swojej firmy w sieci, co może przełożyć się na większy napływ klientów. To prosty, ale efektywny sposób na to, aby Twoja firma była łatwiej znajdowana przez potencjalnych klientów. Bardzo polecam!
Wyjście do ludzi…
Wyjście do ludzi to kluczowy krok w zdobywaniu nowych klientów. Niezależnie od tego, jak doskonały jest Twój produkt czy usługa, jeśli nikt o nich nie wie, trudno będzie przyciągnąć zainteresowanie.
Bezpośredni kontakt z potencjalnymi klientami, uczestnictwo w wydarzeniach branżowych, networking, czy nawet organizowanie własnych wydarzeń to doskonałe sposoby na zbudowanie relacji i zwiększenie widoczności Twojej marki. Kiedy pokazujesz się w środowiskach, gdzie przebywają Twoi potencjalni klienci, dajesz im okazję, by dowiedzieli się o Tobie więcej, zaufali Ci i z czasem zdecydowali się na współpracę. Bycie aktywnym i obecnym w świecie klientów to fundament sukcesu w każdym biznesie.
Klient nigdy nie przyjdzie jeśli będziesz czekać z założonymi rękami. Nawet strategia wynikająca z rekomendacji, o której pisałam powyżej, wymaga aktywnego działania – zachęcania klientów do polecania Twoich produktów i nagradzania ich za to.
Dobra wiadomość jest taka, że nie musisz szukać klientów we wszystkich wymienionych miejscach! Czasem wystarczy skupić się na jednym obszarze, na przykład na szkoleniach online czy newsletterze, aby wypełnić swój kalendarz zleceniami i zapewnić sobie stabilne dochody.
To co? Które z tych miejsc zaczynasz szturmować od jutra?